Slik skaper du hyggelige reisebrev fra Italia

...som blir funnet på nett og lest!

Tekst: Roger Hol.

I denne artikkelen gir jeg deg en rekke tips til hvordan du med trygghet og stolthet kan dele dine reisetips fra Italia. 

Lyst å se våre 8 tips til hvordan du kan skrive artikler som blir funnet på nettet og lest?

Ja, takk

Det er hyggelig å skrive, og mennesker har alltid skrevet, for å formidle sine opplevelser og engasjement om noe eller et sted hvor de har vært. 

Verden har forandret seg og vi ser på poster i sosiale medier som nåtidens brev, eller postkort om du vil. 

Husker du i gamle dager? 

Det var hyggelig å få et brev eller et postkort fra familie og venner. 

For mange var det en glede å sende og få brev. 

Vi synes dette utsagnet fra Røros’ store forfatter, Johan Falkberget, uttrykker det så fint: 

"Den dagen det ikke skrives brev, vil livet miste mye av sitt lys og sin varme.”

Reisetips i sosiale medier


Før i tiden gikk brevene til familie og nære venner. 

I dag er disse reisebrevene åpne på sosiale medier, de kan leses av fremmede. 

Og her tror jeg det stopper for mange, de vegrer seg for å dele sine tekster og bilder. 

Noen ganger kan det selvsagt være tiden som ikke strekker til. 

Andre ganger kan det være en frykt. 

Hva vil andre si?

Kan jeg skrive dette?

Høres det for dumt ut? 

Fakta er: Når det skrives en god historie, skildringer, en opplevelse - da blir folk inspirert av det du formidler. 

De blir kjent med deg, det du deler, og leier du ut hus eller leilighet er dette en måte å få mer overnattingsgjester på. 

Mange som leier ut vil vinne mye på å dele mer tips til hva folk kan gjøre når de gjester området hvor boligen de leier ut ligger i. 

Hvis du for eksempel leier ut en bolig i Piemonte, og du gir tips i sosiale medier om sykkelruter, uten å nevne at du driver med utleie, er dette en måte å markedsføre på. 

Kanskje etter at du har delt tips til sykkelruter eller vinprodusenter i Piemonte å besøke, så kan du få spørsmålet: "Har du noen tips til steder å bo?"...

Og det har du jo!

Interessen du får på denne måten er genuin og skreddersydd det du tilbyr, derfor er det en fin og ærlig type markedsføring. 

Noe helt annet enn å bare vise bilde av et fint hus og si: kjøp!

Gjennom dine fortellinger om stedet og områder rundt, vil potensielle kunder få et bedre inntrykk av det de, kanskje, ender opp med å leie eller kjøpe. 

Slik kan du produsere inspirerende reisetips, guider og artikler fra Italia for en nettside


Under finner du 8 steg som hjelper deg å produsere innhold om Italia som blir lest og som gjør at du får trafikk til dine guider, reisebrev eller artikler. 

Det hele starter med ett eller flere bilder, deretter idé og research, så skrives teksten, før den går til korrektur og blir publisert. Senere blir den oppdatert. 

Om du har kommet hit bare fordi du er nysgjerrig på oss og hvordan vi produserer artikler og reiseguider, eller om du er kommet hit for å lære av oss, spiller ingen rolle, du er velkommen uansett!

Her forteller vi hvordan vi går frem, steg for steg, for å publisere historier på nettsiden vår, og hvis dette kan hjelpe deg til å få frem det du har på hjertet, bidrar vi gjerne med denne kunnskapen.

Dette er steg-for-steg på reisen fra idé til en ferdig artikkel eller reiseguide


Steg 1: Valg av bilder og andre medier


En god historie starter alltid med ett eller flere (noen ganger mange) bilder eller videoer. 

Dette er en måte å jobbe på som jeg har lært av journalister i aviser og magasiner, som sitter på ett eller flere bilder og som de tror kan passe inn i en historie. 

Det de gjør, er å starte med bildene.

Hva vil du si om bildet?

Hvilken fortelling gir bildet?  

De skriver ned fortellingen som binder bildet og teksten sammen. 

Og det trenger ikke å være så avansert.

Det kan være bilde av et bakeri med denne teksten: 


"Her kjøper vi ofte inn mat til helgen. Det jobber et skikkelig hyggelig par der, og i helgene har de alltid ferske croissanter. 
I bakgrunnen ser du havet, det er cirka en ti minutters gange fra bakeriet, som igjen ligger rett i utkanten av sentrum."


Steg 2: Idé og research


I denne neste fasen vurderer vi bildene og hva de forteller oss. 

Vi bruker 95 % egne bilder, for da har vi selv vært i situasjonene hvor bildene ble tatt, og her starter også skrivingen.

Hvis du har vært utenfor en kirke, gir mobildataen deg info om når og hvor bildet ble tatt - mens resten vet du selv.

Enkelte bruker chatgpt for å skrive artikler, og det gjør ikke vi, for det blir fort upersonlig og generisk.

Dessuten tar det bort hele gleden ved å skape!

Vi bruker derimot KI på andre måter.

Vær bare obs på at når KI leverer tekst basert på et promt som betyr en tekst som forteller hva chatgpt skal skrive), kan det forekomme faktafeil. 

Så skal du bruke KI, vær varsom og nøye.

La oss si at du sitter med 3 bilder fra et spesielt sted du vil fortelle om. 

Du har en del informasjon, men mangler noe. 

Da kan du bruke et prompt for å få hjelp til å fylle inn informasjonen du mangler, så lenge du skriver det godt.

Her et eksempel på et promt jeg brukte:

“Jeg sitter med 3 bilder som jeg har tatt utenfor Catacomba di San Giovanni ved den gamle kirken i Siracusa. Jeg husker at guiden sa at kirken var bygd av flere folkeslag, men jeg husker ikke hvilke. Det var blant annet et bilde med et vindu som så ut som en ring som var bygd av Normannerne, mener jeg å huske. Kan du si litt mer om kirken basert på disse opplysningene?”  

Jeg fikk da ut en lang tekst, og noe av det var dette:

Et bemerkelsesverdig trekk ved kirken er fasaden med et rosevindu, som stammer fra den normanniske perioden. Dette vinduet, formet som en sirkel, er et typisk eksempel på normannisk arkitektur og kan være det vinduet du refererer til i bildet ditt. “

Siden jeg satt med bildet du ser under, som jeg hadde tatt da jeg var der, kunne jeg nå fortelle min historie med hjelpen jeg fikk fra KI -  men bare fordi jeg sjekket at det KI ga meg, også stemte med andre kilder. 

Jeg var også nøye med å skrive informasjonen på en måte som er naturlig for meg, med mine egne ord.

Her er teksten jeg skrev i artikkelen: 

“Etter at vi hadde spist frokost på vårt favorittsted i Borgata Santa Lucia, syklet vi videre til Chiesa di San Giovanni alle Catacombe. Denne kirken ble bygd i flere perioder og delen du ser på bildet med vinduet ble bygget på av Normannene. Måten vinduet er bygget på - som er rose - er typisk for byggeskikken normannerne brukte under middelalderen”


Som du ser, er det en helt personlig tekst skrevet ut fra et bilde jeg selv hadde tatt, jeg hadde brukt chatgpt for å få en råtekst, og jeg gjorde ytterligere research på nettet før jeg skrev denne teksten.

Vi bruker aldri chatgpt rett ut. Det er noe vi advarer mot å gjøre fordi leseren vil kjede seg og fordi alt chatgpt lager har et generisk preg, der alt ligner alt. (dessuten kan nettsider som kopierer rå tekst fra chatGPT bli straffet og ikke oppnå trafikk) 

Det er det motsatte vi ønsker når vi skriver. Vi vil skille oss ut. 

Og hvordan gjør vi det? 

Jo, ved å skrive på en personlig måte som passer akkurat for oss.

Du vil også ha din måte å fortelle på, din unike stil. Og den er mye mer verdt enn all kunstig intelligens!

Så gå heller for personlige fortellinger som du kan kose deg med å skrive, og folk kan kose seg med å lese.

Du har mer følelser, minner og kunnskap om det stedet du tok bildet, og det er dette som gir historien din tyngde og gjør den verdt å lese.

Når vi sender nye artikler på e-post til våre følgere, så får vi svært ofte svar tilbake, om at det vi formidler skaper glede hos andre. 

Og dette i seg driver oss til å fortsette i samme sporet. 


Steg 3: Skape førsteutkast av teksten


Om vi ikke har vært inne i kirken, kan det være at vi søker på nettet for å få frem mer kunnskap om kirken. 

Vi gjør en rekke søk og sjekker kilder, og utfra info vi finner, skriver vi historien basert på den opplevelsen vi har. 

Vi setter nå opp en mappe på Google Drive hvor alle bildene med beskrivende navn lastes opp. 

I den samme mappa oppretter vi et dokument og vi begynner så å skrive på teksten. 

Et tips når du skriver: Ikke vær for streng. 

Skriv det som faller seg inn, ikke sensurere deg selv. 

Når du har skrevet deg tom, kan du klappe i hendene. Du har et førsteutkast!


Steg 4: Korrektur og justeringer


Etter at teksten er skrevet, kan du gjerne la den ligge.

Ta den frem igjen neste dag eller senere, og se på den med friskt blikk.

Hva kan skrelles bort?

Hva kan sies på en annen måte?

Hva kan legges til? (nå eller senere)

Husk at sanselighet er fengende i en tekst: 

Det som vekker sansene, beskrivelser av lyder, smaker, farger, aroma. Følelse av sol og salt mot huden, smaken av en sitron. 

Gå gjerne over teksten med dette for øynene. 

Underveis får du kanskje flere ideer, og dermed må du la artikkelen ligge enda en gang, for så å komme tilbake og redigere på nytt. 

Derfor vil prosessen med å skrive en god artikkel kunne ta tid. Den må rett og slett modnes.

Ofte er det som skjer “mellom” skrivingen like viktig som selve skrivingen. 

Etter å ha skrevet førsteutkastet, er du i prosess, og hjernen er skrudd på. Mens du setter over kaffen mange timer senere, får du kanskje en ny idé som er helt nødt til å bli med i teksten. 

Det er bra!

Når du anser teksten som ferdig (men som du vil se lenger ned, blir en guide eller artikkel sjelden ferdig), er det tid for språkvask og korrektur.

Det er best å la noen andre gjøre dette, da man som oftest er blind på egne kronglete formuleringer og feil. 

Selv de beste forfatterne har språkvasker og gjerne dobbel korrektur. 

Steg 5: Teknisk on-site SEO og publisering


Nå er det tid for å gjøre det som kalles teknisk on-site SEO og on-site meta.

SEO står for Search Engine Optimization og er hvordan en setter opp en artikkel som gjør at det er lett for Google å finne den. 

I tillegg til URL, som gjerne kan være kort, er det som kalles TITLE, on-site SEO title og on-site SEO meta description. 

Disse opplysningene hjelper å informere Google om hva artikkelen inneholder eller handler om. 

Title: Som tittelen på en bok

On-site SEO title: En kjapp og lett forståelig tekst om hva artikkelen handler om. Dette skal gjerne være under 60 karakterer. 

On-site SEO meta: En slags fortelling eller beskrivelse om hva kapitlene i boken dekker. Denne teksten er gjerne lengre, og ofte maks 160 karakterer

Merk - de tre bør ikke være kopier av hverandre, eller det samme som står i ingressen av “boken” (artikkelen). 

I ingressen eller innledningen av artikkelen skriver vi det som om det er på en første side i en avis eller bok, som griper leseren og gir dem lyst til å lese historien.


Dette trenger du å vite om bilder før publisering på nett


En svært viktig grunn til at nettsider ikke får trafikk fra Google, er at bilder ikke er komprimerte. 

Hvis en side eller artikkel på ditt nettsted er full av ukomprimerte bilder, kan dette gi lang lastetid, og dette er gjerne noe som gjør at brukeropplevelsen til de som søker blir dårlig. 

Vi må huske på hva Googles opprinnelige forretningside er, og som fortsatt gjelder: “ å gi et så raskt og presis svar på hva folk søker på”.

Vi bruker tjenesten Squoosh.app fra Google, og vi gjør gjør bildene om til webp-format, og vi reduserer bildet til det er under 80 kb.


Steg 6: Oppdateringer


Vi gjør løpende endringer i de aller fleste av våre artikler og guider med reisetips. 

Fordi vi ønsker at reisetipsene skal bli lest av flere og flere. Jo flere artikler som blir lest, jo mer trafikk får vi til nettsiden. 

La oss si at vi har publisert en artikkel om Reggio Calabria i januar 2025 (vi beklager at vi ikke gjorde det tidligere, men bedre sent enn aldri).

Hvis vi da i den opprinnelige artikkelen hadde skrevet om 3 restauranter, og på et nytt besøk i mars samme år besøkte en ny restaurant, går vi tilbake i det opprinnelige dokumentet og legger inn mer tekst, oppdateringer med flere bilder og mer innhold.

Det kan også være at vi bruker research via nett eller bruker verktøy for å sjekke ut hva folk søker på, slik at vi kan øke trafikken til våre reiseguider. 

Google gir oss jevnlige rapporter om trafikken til våre artikler, og den som hele tiden ligger på topp er denne: Ideer til en italiensk aften.

Artikkelen har blitt oppdatert med mer og nytt innhold hele 7 ganger siden den ble publisert første gang, og det er derfor den blir funnet på Google når noen søker. 

Steg 7: Hva du bør tenke på om du vil ha flere kunder


Dersom du driver et sted i Italia, utleie av leilighet eller hus, eller kanskje en restaurant eller noe helt annet, så er det viktig for deg å dele noe som har verdi for andre. 

Om du for eksempel driver med utleie, kan du lage en artikkel hvor du gir tips til hva dine overnattingsgjester kan gjøre mens de leier av deg.

Dette er av høy verdi for dem - og dermed også for deg.

Der du leier ut er du kanskje godt kjent, så da trenger du heller ikke føye deg inn i rekken av andre som publiserer artikler uten særpreg. 

Det du skriver, vil komme fra deg, være preget av din opplevelse. Det vil være unikt. 

Våre artikler er for eksempel helt personlige, og vi publiserer ikke noe som ikke er selvopplevd. 

Om du leier ut i Siracusa og stedet er egnet for par som vil på en romantisk partur, kunne tittelen på en artikkel vært nettopp det:

Romanisk partur til Siracusa

For å vise deg en slik artikkel, kan du gå hit.  

Du kan være kreativ med hva du skriver om basert på hva du ønsker å oppnå.

Lykke til! 


Steg 8. Bruke innholdet ditt fra artikler i sosiale medier


Mange skaper innhold og publiserer dette på sosiale medier. Og dette er en fin måte å jobbe på hvis du har et mål om å bli sett av flere. 

Men enda bedre er å tenke på en guide eller artikkel aller først, og så splitte innholdet. 

Da vil du oppnå at innholdet blir funnet på Google, og det er nyttig for sosiale medier tilpasset formatet du publiserer i. 

Tenk på at når du har en artikkel skrevet med eksempelvis 7 avsnitt, kan et av avsnittene bli til syv ulike poster i sosiale medier. 

Avsnittene trenger kanskje å tilpasses, og de kan også brukes som manus for videoer for Instagram, mens teksten og bildet brukes på Facebook.

Ved å tenke artikler eller guider først, sparer du mye tid , og du jobber mer effektivt på denne måten.

Bli gjesteskribent på Veien til Italia


Alle har spennende historier å dele – og vil gjerne høre dine! 

Tenk så mye glede, varme og inspirasjon det vil kunne gi andre som er opptatt av det samme som deg. 

Vi hjelper deg gjerne med å se over teksten din og foreslå forbedringer, slik at den blir tydelig, levende og personlig.

Slik fungerer det: 

Du skriver en tekst og deler dine bilder. Alt du trenger å vite om å skrive en artikkel eller guide har vi allerede gitt deg over. 

Vi leser gjennom teksten, gir deg forslag til forbedringer, og du kan deretter velge å publisere den selv på sosiale medier.

Hvis du ønsker det, kan vi også gjøre teksten din synlig blant artiklene våre på Veien til Italia.

På denne måten kan vi – sammen – spre mer lys, inspirasjon og kjærlighet for Italia.

Er du med? Vil du bli gjesteskribent på vår nettside?

Trykk på knappen under.

Send epost til Roger